Hanya sekeping nota

May 10, 2006 at 12:40 pm (Uncategorized)


Tadi ketika mula hendak mengajar, beberapa pelajar saya memberitahu bahawa nota-nota saya banyak membantu mereka ketika menjawab soalan peperiksaan. Saya merenung lama mereka. Seolah-olah tidak percaya. Bukankah nota tujuannya untuk dibaca dan digunakan di dalam peperiksaan?

Mungkin pelajar tidak sedar lagi bahawa rahsia besar untuk berjaya dalam peperiksaan ialah mereka harus menelaah nota guru. Tidak kiralah nota guru tuisyen mahupun sekolah. Yang pasti nota menyimpulkan semua penerangan guru kepada pelajar terhadap sesuatu topik. Pelajar mesti membacanya.

Mungkin pelajar belum sedar bahawa mereka perlu mempunyai satu sistem untuk menyimpan semua nota guru mereka. Satu sistem supaya mereka mudah memperoleh atau melihatnya setiap masa atau ketika diperlukan. Ini tidak, esok peperiksaan, malam ini baru mencari-cari nota guru kesayangan mereka.

Mungkin pelajar belum sedar bahawa nota guru itu merupakan pengalaman yang dialami oleh guru itu ketika mengajar. Guru akan sering merobek, membuang, menyimpan, mereka bentuk dan memudahkan nota mereka. Penghasilan nota bukanlah satu kerja mudah.

Mungkin pelajar belum sedar bahawa nota harus dihargai seperti manusia lain. Nota tidak harus dicampak, dilukis dengan gambar-gambar yang tidak sesuai, dipijak atau dibiarkan bersendirian. Nota untuk dibelai, disimpan, dibelek, dan dihargai oleh pelajar. Hubungan pelajar dengan nota umpama hubungan Aku, Kris, dan Kristal yang sukar dipisahkan.

Mungkin juga pelajar belum sedar bahawa nota itu akan berguna untuk masa depan mereka. Mungkin ketika mereka di universiti, ketika bekerja, atau ketika mereka menjadi guru pula. Nota bukan hanya untuk dibaca tetapi disimpan dan dihayati sepanjang masa.

Apabila loceng berbunyi tanda kelas pertama saya sudah tamat, mata saya terpandang ke arah sekeping nota lama di bawah kerusi di kelas saya. Lantas, saya mengambilnya sambil mengesat habuk yang melekat. Sayang, nota bagi pelajar saya hanyalah sekeping kertas yang boleh dibuang. Pada saya, nota adalah kerja, masa depan, dan impian seseorang.

Mungkin lain kali apabila kita melihat nota, kita patut melihatnya seperti insan.

Leave a Reply

