Pelajar bising di dalam kelas

May 24, 2006 at 1:03 pm (Uncategorized)


Petang tadi, ada pelajar saya yang bercakap di dalam kelas. Saya tegur mereka sekali kemudian kali kedua dan akhirnya kali ke tiga. Mereka nampaknya agak terkejut kerana memang saya jarang memarahi pelajar tetapi tidak bermakna saya tidak pernah dan tidak berani memarahi pelajar. Mereka diam seketika.

Kalau pelajar ingin mengetahui kekecewaan seseorang, inilah kekecewaan itu. Sebenarnya, kegagalan pelajar dalam peperiksaan bukanlah kekecewaan azali guru. Kekecewaan guru lebih ketara apabila guru gagal melaksanakan tugas mereka dengan baik. Kegagalan guru untuk melaksanakan tugasnya banyak bergantung pada beberapa faktor, antaranya suasana kelas yang hiruk-pikuk (keterlaluan agaknya pilihan kata ini).

Banyak pelajar tidak menyedari bahawa bunyi suara mereka bercakap mampu menjejaskan penumpuan guru. Otak saya sibuk memikirkan cara untuk memudahkan pelajar, cara untuk menyampaikan maklumat setepat mungkin atau cara mengaitkan sesuatu fakta dengan fakta lain dan keadaan ini diburukkan dengan kebisingan pelajar. Saya dan mungkin guru yang lain akan terganggu fokus mereka. Akibatnya, saya tersasul beberapa perkataan dan terpinga-pinga.

Cuma bayangkan dilema guru yang mengajar di dalam kelas yang bising. Pertama, kalau mereka tidak marah, pelajar menganggap guru ini boleh dipermainkan. Mereka akan mencuba menguji setakat mana kesabarn seseorang guru itu. Kalau guru itu marah, pelajar akan melabelkan guru itu kaki marah atau tak “sporting”. Percayalah pelajar-pelajar dan guru-guru semua bahawa sesuatu peristiwa yang berlaku di dalam kelas akan tersebar lebih pantas daripada berita di televisyen. SMS salah satu wahananya.

Berdasarkan pengalaman saya mengajar, ada beberapa cara yang boleh digunakan untuk mengatasi kelas bising ini. Salah satu yang saya suka ialah keluar dari kelas buat seketika. Pagi tadi ketika mengajar sebuah kelas yang memang terkenal dengan suasana bisingnya, saya telah keluar dari kelas selama lima minit. Sebelum keluar, saya ingatkan mereka bahawa selagi mereka tidak berdiam diri, saya akan keluar dan biarkan mereka memahami sendiri soalan-soalan novel yang saya berikan itu.

Saya dapati taktik ini berkesan kerana dua sebab. Pertama, pelajar akan memahami setakat mana keberanian seseorang guru itu untuk menunaikan amarannya. Kedua, pelajar-pelajar akan menyalahkan satu sama lain. Keadaan ini sudah pasti memberikan lebih banyk tekanan kepada pelajar tertentu yang sering berbuat bising supaya memastuhi kehendak majoriti pelajar di kelas itu.

Namun, saya tidak akan akur dengan pelajar-pelajar yang bising ini kerana masih ada pelajar-pelajar yang ingin belajar dan menggunakan masa sebaik mungkin di dalam kelas untuk belajar. Nasihat saya kepada pelajar, amat mudah iaitu sila fahami kesukaran yang dialami oleh guru untuk mengajar atau bayangkan anda berada di depan dan kawan-kawan bercakap di belakang. Sesuatu pengetahuan itu hanya berjaya dicetuskan jika semua pihak memahami tugas mereka.

Pelajar belajar dan guru mengajar sebaik mungkin.

1 Comment

  1. aneess said,

    Ok gak taktik hang 2

Leave a Reply

