Salah ibu bapa?

May 29, 2006 at 5:35 am (Uncategorized)


Salah satu perkara yang menarik dalam kerja saya sebagai guru ialah bertemu dengan ibu bapa. Sepanjang pembabitan saya dalam kerjaya ini lebih satu dekad, pelbagai ragam ibu bapa saya temui. Ada yang menarik, lucu, dan tidak kurang juga yang mengecewakan. Namun, salah satu perkara pertama yang sering ibu bapa tanya kepada saya ialah bagaimanakah caranya untuk meningkatkan kemampuan anak mereka dalam pelajaran. Ringkasnya mereka mahu anak mereka berjaya dalam peperiksaan.

Jawapan saya mudah sahaja iaitu membaca. Salah satu asas dalam pendidikan ialah membaca. Seorang pelajar seharusnya membaca sejak kecil dan kerap. Pembacaan ini bukan sahaja meliputi buku-buku teks tetapi akhbar, majalah, dan bahan-bahan bacaan lain termasuklah novel. Pada pandangan saya, seseorang pelajar tidak mampu atau tidak memiliki keupayaan menulis tanpa tahap membaca yang tinggi.

Jadi, bagaimanakah pelajar boleh memiliki kebolehan membaca yang tinggi? Jawapannya sekali lagi, mudah dan di depan mata kita semua, iaitu ibu bapa. Pendidikan bermula di rumah kerana pembacaan berasal dari rumah, usaha gigih untuk mencapai sesuatu sering ditekankan dan kejayaan dalam pelajaran menjadi matlamat ibu bapa dalam mendidik anak mereka di rumah. Tanpa peranan ibu bapa ini, sudah pasti tugas saya sebagai guru dan rakan-rakan akan mengalami sedikit rencatan.

Setiap pelajar yang berjaya dalam peperiksaan umum yang saya kenali mempunyai satu persamaan iaitu peranan ibu bapa mereka yang jelas. Saya mengenali satu keluarga yang menarik. Saya mengajak anak sulung lelaki keluarga ini , diikuti anak lelaki kedua dan sekarang sedang mengajar anak bongsu perempuan mereka. Kedua-dua anak lelaki mereka mencapai kejayaan cemerlang, malah anak kedua mereka menjadi pelajar cemerlang di tempat saya mengajar. Anak perempuan mereka pula saya yakin akan menjaya seperti abang-abangnya yang sedang menuntut di universiti kini. Rahsia keluarga ini? Mudah, ibu bapa yang prihatin.

Saya masih ingat bagaimana ibu bapa pelajar itu datang menemui saya dan berbincang masalah anak mereka. Kami mencapai satu kesimpulan itu lebih banyak latihan tambahan diberi kepada anak mereka menjelang beberapa bulan sebelum peperiksaan umum. Ibu bapa pelajar itu sering menelefon saya untuk mengetahui perkembangan anak mereka. Kalau tidak silap saya dalam tempoh tiga bulan sebelum SPM, tiga kali ibu bapa pelajar itu bertemu dengan saya.

Di rumah, saya difahamkan oleh ayah pelajar itu, anak-anaknya diberi peluang untuk menelaah tanpa melakukan kerja-kerja rumah biasa untuk dua bulan terakhir. Semua buku latihan dan rujukan yang ada di pasaran disediakan oleh ibu bapa mereka. Anak-anak mereka belajar secara berkumpulan dengan adik-adik dan diawasi oleh ibu mereka apabila ayah bekerja. Sikap ibu bapa pelajar ini menyebabkan saya berasa lega dan gembira kerana masih ada ibu bapa yang sebegini di negara ini. ( saya yakin masih ramai lagi di luar sana)

Setiap hujung minggu, saya difahamkan mereka menghabiskan masa bersama sambil berbincang mengenai pelajaran yang diajar oleh guru. Menurut si ayah, dia meminta anaknya menceritakan perkara yang diajar oleh guru kepadanya. Pemahaman anaknya dapat diketahui berdasarkan penerangan yang diberikan oleh anaknya kepada ibu bapa. Keyakinan anak turut meningkt selain berlatih untuk mengeluarkan idea mereka sendiri. Malah, melalui kaedah ini ibu bapa boleh mengawasi perkara yang diajar oleh guru anak mereka.

Satu hari itu, saya bertanya kepada ayah pelajar tersebut mengenai pembacaan anak-anaknya. Menurutnya semua majalah seperti Dewan Masyarakat dan akhbar dibelinya untuk kegunaan anak-anaknya. Malah, dia sendiri akan membaca bersama-sama anaknya ketika berada di rumah. Saya hanya tersenyum kerana saya masih ingat lagi sikap ayah saya yang memberikan hadiah buku cerita kepada saya setiap kali hari jadi saya ketika saya kecil dahulu. Kata ayah, kita kena membaca selalu.

Jadi, Ibu bapa memang berperanan besar untuk menjelaskan kepada anak mereka mengenai kebolehan mereka. Ibu bapa berperanan untuk mengasuh dan memimpin kebolehan anak ini ke arah yang betul. Anak memerlukan dorongan dan kata-kata positif ibu bapa mereka setiap masa untuk mengharungi kehidupan di sekolah yang penuh dengan persaingan dan cabaran sosial yang menjelma. Ibu bapa harus membuktikan kepada anak-anak bahawa mereka senantiasa bersama anak dalam setiap peperiksaan yang mereka hadapi. Ibu bapa harus memberi contoh yang baik.

Sudah pasti ada ibu bapa yang akan menempelak komen saya ini dengan andaian bahawa mereka tidak mempunyai masa untuk melakukn perkara di atas. Hujah saya mudah sahaja iaitu adakah anda sanggup menerima kegagalan anak atas sebab kelemahan ibu bapa itu sendiri? Adakah ibu bapa sudah melakukan yang terbaik untuk menyediakan semua kemudahan kepada anak mereka untuk belajar? Adakah ibu bapa sudah memikirkan sedalam-dalamnya keperluan pendidikan anak mereka? Atau ibu bapa hanya melepaskan tugas mendidik anak kepada guru iaitu seperti saya?

Mungkin ibu bapa harus merenung wajah anak mereka di rumah. Renungan yang ikhlas akan memantulkan masa depan anak yang memang perlu dicorakkan oleh ibu bapa. Sebenarnya, ibu bapa asas kejayaan anak di sekolah. Negara perlukan generasi muda yang berpendidikan tinggi terutama dalam era globalisasi yang begitu mementingkan kelayakan akademik untuk meneruskan kehidupan.

Leave a Reply

