July 5, 2006 at 1:16 pm (Uncategorized)


Kalau ada pelajar bertanya kepada saya adakah saya menyukai sungai? Jawapan saya sudah pasti, saya suka. Kenapa saya suka? Sudah pasti kerana sungai mempunyai banyak kenangan menarik buat saya. Cuma jawapan saya ini hanya saya ketahui beberapa tahun yang lalu ketika saya mula menggunakan LRT. Ya, stesen LRT berhampiran rumah saya mempunyai sungai.

Jadi kali ini ceritanya tentang sungai kita atau lebih tepat sungai saya (ha,ha,). Setiap kali saya pergi ke stesen LRT, saya akan menoleh ke arah sungai itu. Pelbagai perkara berlaku. Semuanya menarik perhatian saya. Biasanya peristiwa menarik berlaku apabila hari hujan. Maksud saya hujan yang lebat.

Pernah sekali, ketika hujan lebat, saya terperangkap di stesen LRT. Paras air sungai itu sudah mencecah hampir sama dengan jambatan besi yang menghubungkan Pandan Jaya dengan Pandan Perdana dan Shamelin. Saya duduk di situ seketika dan mengetuk dahi beberapa kali kerana lupa untuk membawa payung. Entah dari mana muncul satu tangan menghulurkan payung buat saya. Tangan pelajar saya. Menurutnya dia nampak saya dan ingin berkongsi payung bersama.

Saya menjelaskan kepadanya saya tidak memerlukan payung dan mampu untuk menunggu sehingga hujan berhenti sebelum meneruskan perjalanan ke rumah saya yang berhampiran stesen itu. Pelajar itu terus merayu dan merayu. Saya membantah dan membantah. Akhirnya, kami duduk bersama di tangga stesen LRT itu bersama-sama penumpang-penumpang lain yang turut terkandas petang itu. Kami terus berbual-bual.

Berbual tentang pelajaran, masa depan, kehidupan pelajar yang penuh tekanan, dan banyak lagi. Perbualan kami seolah-olah seperti kawan, tanpa ada halangan formaliti. Pelajar itu seolah-olah kawan lama saya yang sudah bertahun-tahun tidak bertemu. Malah, saya yakin ada penumpang yang menunggu di situ yang tertanya-tanya hubungan kami.

Perbualan kami berlangsung lebih sejak. Sebaik sahaja hujan berhenti, kami pun berhenti berbual. Dia meneruskan perjalanannya dan saya turut meneruskan destinasi saya. Dalam perjalanan pulang itu, saya mula mengenangkan pelajar itu. Saya mula berfikir sejenak.

Di kelas, dia agak pendiam. Duduk di belakang. Tidak pernah dia bertanyakan soalan. Agaknya kerana hujan, dia berani bersuara. Atau mungkin kerana dia ingin menolong saya membuatkan dia berani bercakap. Atau mungkin sekali-sekala guru dan plajar harus membuang formaliti mereka. Bukankah guru pernah menjadi murid dan murid suatu masa nanti berubah menjadi guru. Sesungguhnya hidup ini memang satu putaran.

Sungai yang tercemar di negara kita dikatakan makin meningkat jumlahnya kini. Hal ini berpunca daripada beberapa faktor yang seharusnya kita berikan perhatian.
Pada pandangan anda, apakah punca-punca berlakunya pencemaran ini dan bagaimanakah cara untuk mengatasi masalah tersebut?

Menurut satu laporan akhbar lebih daripada separuh sungai di negara ini yang sudah tercemar. Laporan itu turut mengesahkan bahawa 11 sungai di negara ini sudah tercemar dengan teruk dan hanya 32 sahaja dikategorikan sebagai bersih. Hasil laporan ini sudah pasti tidak memeranjatkan kita semua kerana memang rakyat kita terkenal dengan sikap yang suka melakukan pencemaran terhadap alam sekitar.
Pencemaran sungai di negara ini berpunca daripada hasil kelodak dan sisa kumbahan yang terhasil akibat aktiviti penerokaan hutan. Kalau kita kaji dengan mendalam kerja-kerja meratakan tanah, menebang balak secara besar-besaran dan membuka tanah boleh menghasilkan banyak kelodak dan sisa kumbahan. Keadaan ini diburukkan lagi dengan berlakunya kejadian hakisan tanah akibat ketiadaan perancangan dalam penerokaan hutan oleh pihak yang terbabit. Hakisan tanah ini pula jika tidak dikawal boleh menyebabkan berlakunya tanah runtuh yang mampu mengorbankan nyawa manusia.
Sudahlah ketiadaan perancangan penerokaan hutan, masyarakat kita sering menjadikan sungai sebagai tempat “menyimpan” segala-galanya dan ini termasuklah bahan najis manusia dan haiwan. Penggunaan racun rumpai dan serangga oleh sektor pertanian turut menyumbang kepada tahap kualiti sungai yang rendah. Bahan kimia seperti racun ini biasanya tidak mampu terurai dengan mudah dan mengambil masa yang lama untuk dibersihkan oleh air sungai. Bukan sahaja keadaan ini bakal menyusahkan manusia tetapi turut memberi kesan negatif kepada hidupan liar lain.
Pembuangan bahan kimia ke dalam sungai oleh sektor pertanian masih lagi dianggap kecil berbanding dengan pembuangan sisa perindustrian. Bahan toksik yang dibuang oleh sektor industri boleh memberi kesan “segera” kepada manusia dan hidupan sungai. Malah sudah beberapa kali JAS bertindak menahan dan membawa pengusaha kilang ke muka pengadilan kerana melakukan kesalahan dengan membuang sisa toksik tanpa kawalan atau tidak merawatnya dahulu. Antara contoh sisa toksik yang sering dibuang oleh sektor industri ialah logam berat seperti arsenik, kadmium, raksa, dan plumbum.
Isu pencemaran sungai negara ini boleh diatasi jika semua pihak berganding bahu seperti turut serta dan menghayati kempen “Cintai Sungai Kita” yang boleh dijalankan secara besar-besaran melalui pelbagai media massa. Kempen kesedaran ini pastinya dapat menyedarkan masyarakat kepentingan sungai dalam kehidupan manusia dan seterusnya memberi kerjasama menjaganya. Usaha yang lebih teratur perlu ditekankan kepada pelajar sekolah, universiti dan golongan remaja kerana inilah golongan yang akan mewarisi sungai kita suatu masa nanti.
Selain mengadakan kempen, penguatkuasaan undang-undang perlu dilaksanakan oleh JAS dan Jabatan Parit dan Saliran (JPS). Penguatkuasaan ini memastikan masyarakat berasa takut dan bertanggung jawab menjaga kebersihan sungai kita. Amalan mengenakan denda yang berat dan pengawasan yang menyeluruh bakal menentukan keseinambungan sungai kita untuk generasi akan datang. Demi memastikan sungai tidak tercemar, tidak ada seorang pun yang terletak di atas undang-undang. Namun, kita perlu ingat bahawa undang-undang yang ada tidak bererti jika tiada penguatkuasaan yang baik.
Laporan yang dikeluarkan oleh JAS itu amat menarik dan berguna untuk memastikan kebersihan sungai negara ini. Berdasarkan laporan itu JAS dan JPS dapat mengenal pasti sungai yang tercemar dan merawatnya. Malah sungai yang belum tercemar turut dapat dikawal dan dikekalkan. Penyelidikan dan penilaian tahunan yang dijalankan seperti ini pastinya membawa banyak manfaat kepada jabatan berkenaan untuk merancang strategi dan kaedah yang wajar dalam menangani isu sungai yang tercemar ini. Langkah ini perlu diteruskan dari tahun ke tahun dan dalam pelbagai aspek masalah lain.
Sesungguhnya, kesan pencemaran sungai ini amat menakutkan kerana pencemaran ini turut menjejaskan air minuman dan bekalan air bersih negara. Jika masalah ini tidak ditangani segera, rakyat mungkin akan menghadapi pelbagai jenis penyakit yang berbahaya kerana air penting dalam kehidupan manusia.

Leave a Reply

