Berapa kali kita basuh tangan sehari?

July 17, 2006 at 3:34 pm (Uncategorized)

Saya ingin bercerita mengenai tandas kali ini kerana tadi saya terserempak dengan pelajar saya yang enggan mengepam air selepas menggunakan tandas. Bagi saya kebersihan tandas merupakan satu perkara penting dalam hidup seseorang. Bukannya kita harus mempunyai tandas yang berkilat atau cantik tetapi cukup kalau bersih dan selesa untuk digunakan. Malangnya tandas di tempat saya mengajar sering disalahgunakan oleh pelajar.
Setelah selesai mengajar, saya menuju ke arah tandas tetapi terpaksa menutup hidung kerana bau tandas yang begitu hancing. Saya ternampak seorang pelajar yang kebetulan hendak keluar dari tandas yang digunakannya lalu saya menegurnya kerana saya tidak mendengar dia mengepam air. Pelajar itu segera menjawab saya bukan melakukannya. Saya memandang mukanya lama tetapi dia hanya tersengih sahaja. Ada juga cadangan di kepala saya untuk memberi kuliah subuh kepada pelajar tadi tetapi kepenatan mengajar dan keperluan untuk menyahut panggilan alam telah menyebabkan saya bersikap mengalah.
Inilah sikap masyarakat kita secara amnya. Kalau kita semua kaji banyak tandas awam di negara kita yang disediakan oleh kerajaan atau pihak swasta tidak dihargai dan digunakan oleh masyarakat dengan sebaik mungkin. Mereka hanya tahu menggunakannya tetapi tidak mahu menjaganya. Bagi masyarakat itu bukan tugas mereka. Tugas membersihkan tandas di tangan pekerja pencuci tandas.
Sebenarnya menjaga kebersihan terutama tandas dapat membuktikan beberapa perkara penting masyarakat kita. Pertama, kita tidak mementingkan kebersihan atau kalau kita mementingkan kebersihan, perkara itu hanya diaplikasikan apabila melibatkan rumah kita, kawasan kita, atau milik kita. Kalau hak awam, biarkan sahaja. Inikah sikap yang ingin kita pamerkan kepada dunia luar?
Kedua, fenomena yang memuntahkan ini membuktikan kegagalan generasi tua mendidik generasi muda. Generasi muda tidak akan mengabaikan kebersihan kalau generasi sebelum memberi perhatian lebih terhadap tahap kebersihan. Generasi muda mencedok kelakuan generasi tua, iaitu tidak menghargai kebersihan awam. Saya sebagai generasi tua juga mengaku kegagalan saya mendidik pelajar saya supaya lebih menjaga kebersihan.
Ketiga, kemelut ini membuktikan tahap kebersihan masyarakat kita yang masih rendah. Kita hanya akan mengutamakan kebersihana apabila berlaku sesuatu wabak penyakit seperti ketika SARS dahulu. Masyarakat kita tidak mahu menjadikan menjaga kebersihan sebagai satu budaya negara yang mampu memberi imej positif kepada pelancong asing. Cuba kita tanya pelancong asing dan dengar jawapan mereka?
Keempat, sikap tidak menghargai kebersihan ini membuktikan sikap masyarakat yang mementingkan diri sahaja. Kenapa mereka perlu bersihkan tandas di rumah dan tidak tandas awam? Adakah kita mementingkan diri atau lebih tepat lagi kita tidak mempunyai sikap menjaga perasaan orang lain. Mungkin konsep perpaduan perlu diperluas ke konsep kebersihan.
Balik kepada tandas di tempat saya bekerja itu, sudah banyak kali pelajar diingatkan supaya menjaga kebersihan tetapi masih gagal. Pelbagai notis dan poster ditampalkan tetapi masih tiada impak. Mungkin peringatan harus ditukar menjadi kekerasan kerana bukan sahaja kotor tetapi tandas penuh dengan vandalisme. Tidak mungkin pelajar begitu kreatif?
Kejadian hari ini juga menyebabkan saya teringat satu laporan akhbar yang mengatakan peminat bola sepak Korea Selatan di Jerman telah membuat satu rekod baru. Mereka telah membersihkan sampah-sarap yang mereka hasilkan di jalan raya setelah merayakan kejayaan pasukan mereka dalam satu perlawanan. Sayangnya tidak ada banyak pihak media massa di negara ini yang mahu menonjolkan berita itu sekurang-kurangnya sebagai satu kritikan terhadap masyarakat kita.
Mungkin sudah tiba masanya kita semua merenung sikap masyarakat kita, adakah kita membasuh tangan selalu? Adakah kita suka makan di tempat-tempat yang kotor? Adakah kita memang tidak suka kebersihan? Adakah masyarakat kita memang tidak mahu berubah?

Leave a Reply

