Kesihatan lebih penting daripada peperiksaan?

August 6, 2006 at 2:42 pm (Uncategorized)

Ketika kelas tambahan tadi, saya dapati ada seorang pelajar asyik bersin. Sebaik sahaja selesai kelas itu, saya memanggilnya. Lantas, saya menasihatinya supaya banyak berehat sebab saya yakin dia akan mendapat demam. Katanya, dia tidak boleh berehat kerana katanya SPM semakin hampir dan banyak perkara yang belum dihafalnya. Saya hanya memerhatikannya sehingga pelajar itu keluar dari kelas saya. Kagum saya melihat keazamannya tetapi sedih melihat ketidakbijaksananya menangani situasi peperiksaan.

Pada pendapat saya kesihatan maha penting. Ya, saya akui saya meletakkan kesihatan melebihi segala-galanya. Malah, kesihatan kepada saya merupakan perkara paling penting dalam kehidupan seseorang. Tanpa kesihatan, semua tugasan tidak akan menjadi. Tanpa kesihatan, semua masalah akan muncul satu demi satu dan sukar untuk kita menyelesaikannya secara bijak.
Mungkin dalam mengejar kejayaan pelajaran kita sering lupa peri pentingnya menjaga kesihatan. Cuba bayangkan kita sedang berada di hospital kerana sesuatu sakit yang mampu dielakkan ketika peperiksaan utama sedang berjalan. Bukankah itu sesuatu yang ironi. Berusaha dengan tekun untuk menjawabnya tetapi dihalang kerana terlantar di hospital. Memang peperiksaan di hospital dibenarkan tetapi kalau sudah tidak boleh bergerak, tiada peperiksaan di dunia pun yang boleh dijalankan.
Sebenarnya, kita boleh menjaga kesihatan dengan lebih baik kalau kita mempunyai sedikit perancangan. Bukankah baik kalau ketika belajar, kita sediakan minuman di sebelah. Habis satu bab, satu gelas air. Atau habis satu latihan, kita menghirup air. Bukankah air penting dalam kehidupan manusia? Cuma pastikan bukannya air bergula. Lain pulak simpton penyakit yang akan melekat.
Bukan sahaja air kosong penting tetapi tidur yang cukup. Pastikan kita mempunyai 7 atau 8 jam sehari. Pelajar mungkin bertenaga walaupun tidak tidak semalamam tetapi kesannya akan berlaku selepas dua atau tiga hari. Sistem imunisasi pelajar akan lemah dan mudah diserang selesema. Saya biasanya menjelang jam 11 malam sudah mula bersiap dan pasti 11.30 malam saya sudah dibuai mimpi indah. Tabiat saya ini tidak mengira hari minggu ke, hari cuti ke atau hari raya. Saya harus mempunyai 6-7 jam tidur.
Pengambilan vitamin pun agak penting. Cuma pastikan vitamin itu sesuai dengan kita kerana di pasaran terdapat banyak jenis vitamin yang dijual. Nasihat doktor dan ibu bapa juga harus diberi perhatian. Pengambilan vitamin mampu memberi sedikit perlindungan kepada pelajar terutama ketika menangani stres yang semakin meningkat menjelang peperiksaan.
Akhir sekali, saya yakin persepsi seseorang terhadap sesuatu perkara turut mempengaruhi kesihatannya. Mungkin pelajar perlu lebih ceria dan berfikiran positif terhadap sesuatu perkara. Usah memikirkan hal-hal negatif sahaja seperti banyak bab belum habis, soalan peperiksaan sangat susah, dan kerja rumah yang banyak. Sebaliknya fokus perkara positif seperti sudah menghadiri kelas tambahan, sudah menghabiskan banyak bab, dan membuat latihan setiap minggu. Berfikiran positif memberi kesan positif terhadap kesihatan seseorang.
Kini, kelas semakin kosong. Hanya tinggal beberapa orang pelajar yang sedang mengemaskan beg mereka. Ada yang tersenyum ke arah saya. Satu senyuman saya balaskan. Hati terasa ceria. Lalu saya melangkah keluar perlahan menuju ke stesen LRT. Terasa gembira selesai menjalankan tugas sebagai seorang guru untuk hari ini. Esok ada kelas lagi.

Leave a Reply

