Simplisiti satu cara belajar KOMSAS

August 14, 2006 at 2:06 am (Uncategorized)

Salah satu perkara yang sering saya dengar ketika mengajar ialah pelajar memuji kemahiran saya untuk memahami sesuatu sajak, cerpen, novel mahupun prosa klasik. Pelbagai cara digunakan oleh pelajar untuk mendapatkan rahsia saya itu. Semuanya mahu menjadi pengkaji sastera yang berkaliber. Semuanya mahu jalan mudah. Semuanya nak cepat. Agaknya itu sebabnya makanan segera sekarang diminati oleh pelajar.

Mungkin jawapan saya akan mematahkan semangat pelajar kerana jawapan saya hanya satu dan itulah sahaja. Cara untuk memahaminya sesuatu sastera itu ialah memahami asasnya. Memahami secara menyeluruh. Melihatnya dengan satu pandangan yang mudah. “Kalau anda mendapati sesuatu sastera itu rumit atau kompleks, maknanya kamu belum lagi memahaminya. Simplisiti merupakan asas semua perkara termasuklah sastera,” kata saya kepada seorang pelajar yang beria-ia hendak mengetahui rahsia itu. Mulutnya hanya terlopong mungkin menganggap saya ini terlalu berfalsafah. Memang itu telahannya.

Dalam hidup, semuanya mesti mudah. Usah susahkan orang.Usah susahkan sesuatu perkara. Usah besarkan sesuatu kejadian. Usah berbelanja boros. Usah mencari masalah. Bukankah itu asas kehidupan. Hidup yang mudah lebih senang dikawal. Tiada masalah. Tiada sakit kepala untuk memikirkannya.

Jadi, apabila belajar sastera, cuba fikirkannya sebagai sesuatu yang mudah. Anggap sahaja sastera perkara yang paling anda minati di dalam dunia ini. Mungkin perkara itu kawan baik anda, mungkin juga kereta kegemaran anda, atau MP3 yang bakal anda miliki. Kalau anda sudah tetapkan, kamu sudah melakukan langkah pertama ke arah memahami sastera.

Kemudian, beri penghayatan 100 peratus. Maksud saya tiada gangguan. Rakan sebelah usah hiraukan. Telefon bimbit dimatikan. Pen dan kertas serta nota tersedia di depan untuk menari-nari bersama penerangan guru. Pandangan anda hanya kepada guru. Beliau merupakan orang terpenting di dalam kelas. Bukannya yang berada di sebelah anda itu.

Penerangan guru biasanya bermula dengan konsep penting seperti tema, kepentingan soalan untuk SPM dan kaitannya dengan keadaan semasa. Sesuatu genre sastera itu mesti mempunyai kosa kata yang menjadi sasaran pembuat soalan. Guru akan memastikan pelajar mendapat semua maklumat ini. Guru akan cuba menerangkan semua makna dan ayat yang penting untuk ditekankan oleh pelajar

Penerangan guru akan ditamatkan dengan menghuraikan semula semua perkara yang dianggapnya penting untuk direnung dan diteguhkan oleh pelajar. Mereka yang tidak menuruti penerangan guru akan tersekat di tengah jalan dan melupakan fokus pelajaran pada hari itu. Guru akan menutupkan kuliahnya dengan mengaitkan kuliahnya terhadap peperiksaan. Inilah intipati yang bakal diberikan oleh seseorang guru ketika mengajar.

Mudah bukan untuk belajar. Saya yakin pelajar saya akan menggeleng-gelengkan kepalanya. Memang sesuatu yang mudah itu sukar diamalkan tetapi sesuatu yang sukar dan menyusahkan mudah menarik minat seseorang. Biasalah, saya sudah melihatnya lebih sedekad yang lalu. Namun, saya yakin ada pelajar saya yang akan memahaminya dan mula menyedari betapa mudahnya belajar. Sesenang ABC. Alah bisa tegal biasa, kan.

Moga anda semua berjaya menemukannya.

Leave a Reply

