Jalan-jalan raya Kotaku

August 29, 2006 at 12:39 pm (Uncategorized)

Salah satu sajak yang paling saya suka ialah Jalan-jalan raya Kotaku. Sajak ini seolah-olah menggambarkan keadaan pengguna jalan raya di negara kita. Sajak ini juga mengingatkan saya betapa bahayanya memandu di Kuala Lumpur terutama kalau anda semua menghayati sajak ini. Malah, saya berpendapat penulis sajak ini memang menulis berdasarkan pengalamannya. Saya yakin.

Sajak ini cuba menerangkan sikap-sikap pengguna jalan raya terutama pada rangkap pertama dan kedua. Pengguna jalan raya digambarkan sebagai sudah terlalu bosan menunggu di jalan raya terutama ketika kesesakan. Rasa bosan ini menyebabkan pengguna tidak lagi mempunyai rasa sabar setiap kali kenderaan mereka berhenti akibat kesesakan jalan raya. Rasa sombong yang timbul berlaku ekoran mereka tidak mahu dipotong lantaran sudah lama di jalan raya. Akibatnya setiap kali berlaku masalah seperti perlanggaran kecil, sudah pasti pengguna menyelesaikannya dengan kekerasan. Pembuli jalan raya.

Dalam sajak ini, saya rasa rangkap ketiga merupakan bahagian penting kepada saya kerana dalam rangkap ini penyajak mengemukakan cara-cara untuk memandu di bandar. Katanya kalau nak memandu di bandar, pengguna perlu banyak mengeluarkan kata kesat, memandu dengan laju dan tidak lagi mengamalkan sikap kesopanan. Ringkasnya, pengguna di bandar harus lebih tegas atau ganas.

Seperti yang saya katakan di dalam kelas saya, kita perlu mengeluarkan sebelah tangan kita di pintu kereta sambil menayangkan tatoo yang ada di lengan itu. Kalau boleh memegang sepuntung rokok. Sebelah tangan lagi memegang setering kereta. Di belakang tempat duduk pula ada kayu hoki tetapi daripada plastik atau yang diisi dengan udara. Itulah caranya untuk memandu dengan lancar di bandar. Harap bukanlah.

Sebenarnya, sajak ini cuba membuatkan kita merenung keadaan jalan raya kita. Semakin lama semakin sesak, meningkatnya kadar kemalangan, dan kesannya dalam kehidupan manusia. Ringkasnya manusia semakin hilang ciri-ciri kemanusiaannya apabila melangkah masuk ke dalam kereta dan menuju ke jalan raya.

Cara mengatasinya? Mungkin kita harus mengawal jumlah kereta? Atau kita meningkatkan had umur pemandu? Atau haruskah kita melebarkan jalan raya yang sedia ada? Atau meningkatkan sistem pengangkutan awam? Atau mungkin kita tidak perlu memandu langsung?

Semua pertanyaan di atas saya tidak pasti mampu menyelesaikan masalah jalan raya kita namun ada satu perkara yang saya pasti. Perkara itu ialah memandu di jalan raya kita memang memerlukan kemahiran. Bukankah anda semua bersetuju?

Leave a Reply

