Kerana Manisnya Epal

August 31, 2006 at 2:18 pm (Uncategorized)

Saya mempunyai satu impian. Itulah yang saya katakan kepada pelajar saya ketika memulakan cerita cerpen Kerana Manisnya Epal. Tambah saya, jauh dilubuk hati ini saya ingin menikmati pengalaman memetik epal di ladang. Mendengar bunyi epal bercerai daripada tangkainya. Mendengar bunyi epal dimasukkan ke dalam bakul sambil memandang kawasan ladang yang penuh dengan pokok-pokok epal merupakan impian terakhir saya di dunia ini.

Jadi, apabila saya membaca cerpen ini terasa ceritanya begitu dekat dengan hati ini. Kisah ini turut memaparkan sikap anak-anak zaman kini yang sanggup membiarkan ibu bapa mereka bersendirian atau memandang rendah kerjaya ayah mereka. Selain itu, kesanggupan mencari ilmu di negara orang turut menjadi cerita yang menarik minat saya.

Baiklah, elok kalau kita renung Buchanan dahulu kerana watak ayah yang sudah tua ini memang menarik hati saya. Lelaki tua ini memang janji menjaga ladang epalnya kerana ladang itu merupakan warisan keluarga dan mempunyai banyak nostalgia mendidik anak-anaknya. Malah, ladangnya mempunyai berjenis-jenis epal. Saya masih tidak percaya ada banyak epal di dunia ini kerana saya hanya mengenal epal merah, hijau dan itu sahaja.

Buchanan juga menarik kerana dia sanggup menerima dua wanita yang berbeza bangsa di dalam hidupnya. Mungkin kerana desakan kesepian di rumah atau memerlukan pekerja, Buchanan sanggup menerima mereka. Atau mungkin lelaki ini memang suka melatih golongan muda memahami erti kehidupan.

Watak Mazlina merupakan wanita yang sering saya bayangkan di dalam kelas saya. Maksud saya, Mazlina merupakan anak orang kaya yang tidak tahu membuat kerja. Dia langsung tak tahu hendak melakukan kerja hari pertama di ladang epal. Namun, dia sanggup mempelajari sastera Inggeris. Satu sikap yang jarang kita lihat ada dalam hati pelajar. Biasanya kalau pelajar melayu, sudah pasti dia akan mengambil sastera melayu atau pelajar cina akan mengambil sastera cina.

Beralih kepada watak Yvonne. Gadis yahudi ini berasal dari Rusia. Dia mengambil jurusan alam sekitar atau ekologi. Dia digambarkan sebagai lebih berani kerana mampu mengangkat senapang untuk menghalang kemaraan tentera yang ingin mengambil tanah itu. Paling menarik tentang gadis ini ialah sikapnya yang suka bersolek sebelum memulakan kerja di ladang epal. Bayangkan wajahnya ketika bekerja keras di ladang. Adakah anda sanggup berbuat demikian?

Cerita ini juga menarik kerana suasananya di luar negara, British Columbia. Perubahan musim turut menyebabkan kita berasa teruja untuk berada di ladang ini. Rasa dingin dan fros yang menyerang waktu malam dan awal pagi memang menjadi satu pengalaman yang menarik kepada sesiapa yang membaca cerpen ini.

Agaknya, kalau anda menjadi anak Buchanan, apakah yang bakal anda lakukan?

Saya rasa kita harus menghormati ibu bapa kita tanpa mengira keadaan mereka. Maksud saya sudah pasti setiap ibu bapa mempunyai pandangan yang berbeda daripada anaknya. Sebagai anak, kita harus cuba menghormatinya. Moga kita semua akan terus menghormati ibu bapa kita.

Leave a Reply

