Lambaian Malar Hijau

September 19, 2006 at 12:28 pm (Uncategorized)

Salah satu minat saya selain mengajar, membaca, dan berlari ialah saya suka meneroka hutan belantara. Setiap kali saya menumpang hidup beberapa hari di dalam belantara, hati ini mula memahami dan menyedari betapa pentingnya tindakan Daneng menjaga pokok tualang. Saya mula terbayang-bayang hutan dimamah oleh pembalak untuk memenuhkan poket mereka sahaja.

Dalam cerpen ini, Daneng diangkat sebagai penyelamat orang Asli bukan sahaja kerana dia mampu membuktikan bahawa pendidikan berupaya melakukan sesuatu perkara yang besar atau luar biasa. Semakin lama anda membaca cerpen ini, anda akan mula bertanya kepada diri sendiri sikap kita terhadap pelajaran.

Memang saya tidak nafikan peranan Cikgu Jo amat penting kerana beliau telah berjaya memujuk Daneng supaya menumpukan perhatian terhadap pelajaran dan menuntut di bandar kerana kemudahan pendidikan yang lebih baik. Kejayaannya memujuk Daneng supaya belajar dahulu dan menjaga hutan kemudian merupakan satu nasihat yang berguna. Saya sering menggunakan apabila mengajar pelajar saya. Cuma saya tidak pasti adakah nasihat itu berkesan. Cikgu Jo juga dilambangkan sebagai guru yang sanggup mengajar di kawasan pedalaman terutama di perkampungan orang asli.

Jadi, dalam cerpen ini kita harus memikirkan cara-cara untuk mengatasi pembalakan terutama yang dilakukan secara haram. Mungkin penguatkuasaan harus lebih cekap dan menyeluruh. Begitu juga dengan kempen kesedaran menghargai hutan harus dijalankan secara efektif. Jumlah anggota PERHILIRTAN ditingkatkan supaya mereka mudah mengawal aktiviti haram ini.

Daneng juga seolah-olah memberi satu semangat bukan sahaja kepada masyarakat orang Asli tetapi juga para pelajar kerana dia telah membuktikan bahawa seseorang itu mampu berjaya kalau berusaha. Dia berjaya menamarkan pelajarannya sehingga ke universiti. Dia juga berjaya memperoleh gelaran DATUK dan paling manis, dia berjaya menerima anugerah NOBEL atas usahanya menjaga hutan negara. Kejayaan demi kejayaannya dalam pemuliharaan hutan telah menyebabkan dia menerima pelawaan untuk menjaga hutan di Amazon pula.

Oh, ya. Satu lagi sebab yang memberi kekuatan pada cerpen ini ialah cerpen ini menggunakan teknik imbas kembali. Daneng sudah dewasa dan mempunyai anak bersama-sama Cikgu Jo kembali ke daerah pedalaman itu setelah 20 tahun. Teknik ini memang memberi kesan nostalgia kepada pembaca. Banyak karya sastera terutama berunsur cinta yang menggunakan teknik ini untuk menarik minat pembaca.

Bagi saya, cerita ini menguatkan lagi kepercayaan saya bahawa hutan merupakan jawapan manusia untuk meneruskan peradabannya. Semua yang kita peroleh kini berasal dari alam – terutamanya hutan. Cuma mungkin kita belum menyedarinya atau mungkin kita memang tidak mahu sedar lantaran kita tidak mahu membuang kesenangan yang dimiliki sekarang.

November saya menuju ke hutan.

Leave a Reply

