Siapa hero, Jebat atau Tuah?

October 30, 2006 at 3:18 am (Uncategorized)



Dalam Pertarungan Hang Tuah dengan Jebat ada beberapa perkara penting yang perlu pelajar semua fahami. Pertama ialah siapakah pada pandangan pelajar merupakan watak hero atau pahlawan dalam cerita ini. Sudah pasti jawapan pelajar semua berbeza. Bukan? Pada pandangan saya kedua-duanya memang hero.

Kenapa saya mengatakan bahawa Tuah merupakan hero dalam cerita ini? Mudah sahaja, beliau setia kepada sultan walaupun sultan pernah menitahkan beliau dibunuh dan kedua beliau sanggup membunuh sahabatnya kerana diarahkan begitu oleh sultan. Saya juga menganggap Tuah hero kerana beliau sanggup menegakkan keadilan dengan membunuh sahabatnya. Paling penting Tuah mngutamakan rakyat daripada sahabatnya sendiri.

Jebat pun hero kerana beliau sanggup mempertahankan sahabatnya yang difitnah. Beliau juga dianggap hero oleh saya kerana sanggup menentang pemerintah yang dianggap sebagai zalim dan tidak menggunakan akal untuk menjatuhkan hukuman. Beliau juga saya anggap hero kerana sanggup membiarkan dirinya dibunuh oleh Tuah walaupun beliau memiliki keris Taming Sari.

Dalam cerita ini, pelajar harus juga memahami cara-cara yang boleh dilakukan oleh Tuah untuk menyelamatkan sahabatnya. Pada saya, Tuah seharusnya memberi peluang Jebat melarikan diri ke tempat yang jauh. Tuah juga seharusnya memohon Sultan supaya mengurangkan hukuman terhadap Jebat atau membicarakan Jebat bukannya membunuh. Tuah juga pada pandangan saya harus memikirkan sebab Jebat menderhaka dan membantunya menentang Sultan yang tidak pandai memerintah itu.

Selain itu, pelajar harus memikirkan sebab Jebat menyerahkan anaknya kepada Tuah. Kalau lelaki, Jebat berharap Tuah akan menjaganya. Penyerahan ini dilakukan kerana Jebat berpendapat masa depan anaknya lebih cerah kalau dipelihara oleh Tuah. Lagipun, anaknya akan selamat kerana tiada siapa yang berani menentang Tuah untuk membunuh anak Jebat. Saya juga menganggap penyerahan ini lambang persahabatan mereka yang erat.

Satu kosa kata yang menarik minat saya ialah rosak bawang kerana jambaknya. Ungkapan ini diungkap oleh Jebat kerana pada beliau sultan yang tidak berwibawa ketika memerintah akan membawa kesusahan kepada rakyatnya. Jadi, pada beliau Sultan seperti ini boleh ditentang demi kebaikan rakyat keseluruhannya.

Ketika mengajar, ramai pelajar bertanyakan saya adakah tindakan Jebat itu tepat? Entahlah saya sendiri tidak pasti tetapi kalau dikaji teliti saya rasa Jebat sepatutnya menggunakan kaedah lain untuk menentang Sultan itu. Jebat boleh tidak mematuhi semua arahan Sultan atau Jebat boleh membunuh Sultan itu sahaja. Jebat tidak seharusnya membunuh rakyat terutama wanita yang tidak berdosa untuk mencapai tujuan penentangnnya.

Sebenarnya, cerita ini banyak memberi pengajaran kepada kita semua. Perkara paling penting ialah sahabat. Manusia yang tidak mempunyai sahabat pada pandangan saya bukanlah manusia yang menghargai erti kemanusiaan. Manusia yang tanpa sahabat merupakan manusia yang penuh kesunyian. Manusia tanpa sahabat umpama rumah tiada penghuni.

Cuba lihat siapa sahabat anda? Sanggupkah anda mempertahankan sahabat anda?

Leave a Reply

