Semua boleh ada azam, kan?

December 27, 2006 at 11:52 am (Uncategorized)

Nampaknya hari ini bermulalah blog saya untuk sesi persekolahan yang baru. Sekian lama berhibernasi, saya gagahkan jua diri ini untuk menaip sepatah dua perkataan untuk tatapan semua pelajar saya. Adajuga pelajar yang sudah mula bertanyakan blog saya. “Bila nak mula cikgu azman blog anda? ungkapan pelajar saya.
Baiklah, malam inikita bermula dan kali ini saya ingin jelaskan mengenai keazaman. Satu tajuk pada sesetengah pihak begitu mudah dilafazkan tetapi realitinya memang sukar untuk dikekalkan. Naluri manusia memang pandai bercakap tetapi jarang mengotakannya.
Biasanya pada masa-masa begini, saya akan bertanyakan pelajar mengenai azam mereka. Atau mungkin di mana mereka akan menyambut tahun baru? Ada yang pantas terus tanpa berfikir menjelaskan SPM menjadi perkara penting dalam hidup mereka tahun ini. Ada juga yang terus menyebut KLCC menjadi tempat mereka merayakan tahun baru. Tapi ada pelajar yang saya rasa diri mereka sendiri tidak memahami erti keazaman.
Pada mereka keazaman satu perkataan tanpa usaha. Pada mereka keazaman hanyalah satu jalan ringkas untuk berjaya dalam SPM. Ada yang menganggap keazaman itu hanya satu perkataan sahaja. Malah, ada yang tidak memahami erti keazaman sejati. Mereka yang memandang rendah keazaman merupakan manusia yang tidak memahami erti kejayaan. Percayalah, keazaman memerlukan ketekunan, pengorbanan, kesedihan, kegembiraan, dan mungkin juga penebusan diri sendiri.
Ketika saya menuntut di universiti dahulu, ada seorang pelajar wanita yang kurang upaya. Maksud saya tanpa tangan dan kaki. Kali pertama saya melihatnya, saya berasa hairan bukan kagum. Hairan kerana dia mampu bergerak dengan lancar. Ya, dia memang menggunakan kerusi roda khas. Tapi masalahnya dia tiada tangan dan kaki. Dia menggunakan mulutnya untuk menghidupkan atau mengarahkan kereta roda itu ke sasarannya. Satu alat seperti straw menjadi perantara antaranya dengan kerusi roda itu.
Kadangkala ketika berada di fakulti saya terserempak dengannya. Dia pelajar senior saya. Kadangkala dia tersenyum mungkin menyedari ada orang yang melihatnya. Mungkin dia sudah biasa direnung orang. Namun, dia tidak pernah bersuara. Saya sendiri pun tidak pernah bertanya khabar dengannya. Di dewan kuliah, dia biasanya berada di belakang atau di depan kerana di situ sahajalah dia boleh duduk tanpa halangan.
Ketika konvokesyen universiti saya berlangsung, saya difahamkan bahawa dia menerima anugerah dekan. Satu kejayaan buat pelajar yang kurang upaya. Pelajar yang cemerlang sahaja boleh menerima anugerah dekan. Satu anugerah tertinggi universiti kepadapelajarnya. Saya melihat diri saya lama-lama dan kali ini saya rasa malu. Rasa malu itu timbul kerana saya menganggap saya memahami erti keazaman. Rupanya saya juga seperti orang lain. Orang yang hanya tahu bercakap tetapi tidak memahami erti keazaman. Tidak faham keazaman.
Kepada pelajar saya, usaha berazam sahaja. Kaji diri dan buat azam. Namun, sebaik sahaja berazam, teruskan keazaman dan jadikan keazaman itu satu realiti. Bukannya satu omong kosong sahaja yang bakal tiba menjelang setiap tahun baru. SPM memang sukar tetapi dengan keazaman azali, anda semua pasti berjaya dengan cemerlang. Begitu juga diri saya.
Di mana saya tahun baru ini? Macam biasa, saya akan duduk di beranda rumah kecil saya memandang ke langit yang dijulang oleh KLCC sambil memamah piza yang dipesan. Dalam kemeriahan percikan bunga api, saya teringat wanita kurang upaya itu. Mungkin dia orang yang paling sesuai untuk menceritakan erti keazaman kepada kita semua. Itu saya pasti.
Azam saya? Saya ingin mengembara ke Tibet. Ya. Pasti saya boleh.

Leave a Reply

