Harapan langkah pertama ke arah kejayaan pelajar

January 3, 2007 at 1:01 pm (Uncategorized)

Tadi saya terdengar perbualan rakan sekerja saya dengan seorang pelajar di bilik guru. Kata-kata rakan sekerja itu menarik minat saya. Ketika membaca majalah kerana menunggu kelas, saya memasang telinga.Rakan sekerja saya itu cuba menaikkan semangat pelajar terbabit. Dia cuba memberi motivasi kepada pelajar. Dia cuba memberikan harapan kepada pelajar tersebut.
Setelah sekian lama, pelajar itu bangun dengan satu perasaan ceria. Mungkin kerana dia seolah-olah menerima cahaya baru. Dia melangkah dan membuka pintu dengan penuh tenaga kerana bakal bertemu dengan guru tersebut minggu hadapan dengan satu harapan lagi. Rakan sekerja saya juga melangkah keluar dengan penuh kebanggaan kerana berjaya memberi harapan kepada seorang lagi pelajarnya yang memerlukan bantuan. Saya masih terbayang-bayang jasad mereka walaupun sudah lama kedua-duanya meninggalkan saya bersendirian di bilik guru itu. Satu pertemuan positif memberikan satu perspektif yang baru. Kuasa guru dan keinginan pelajar.
Dalam pengalaman saya mengajar, harapan merupakan satu-satunya perkara yang penting dalam asas kejayaan pelajar. Selain usaha, persiapan, dan strategi menghadapi peperiksaan, pelajar harus mempunyai harapan. Sikap tidak mengalah dengan mudah. Naluri untuk terus berjuang sehingga peperiksaan selesai. Sedihnya sikap sebeginilah yang tiada dalam diri pelajar atau dalam diri guru.
Biasanya pelajar terutama yang lemah akan mengaku kalah lebih awal sebelum mereka melangkah masuk ke dewan peperiksaan. Dalam minda mereka, sudah menjangka bahawa mereka tidak akan berjaya. Mereka sudah merancang kegagalan mereka sejak awal lagi. Mereka tidak mempunyai harapan langsung untuk berjaya. Masa depan mereka sudah ditentukan. Itulah anggapan mereka.
Jadi apa yang patut pelajar buat? Beri harapan kepada diri anda. Usah mengaku kalah awal-awal. Buat latihan demi latihan. Dengar arahan dan nasihat guru. Buang jauh-jauh herdikan kawan-kawan yang memandang rendah kita. Buat satu persatu perkara yang penting sebelum SPM menjelang.
Ringkasnya, usah mengaku kalah sekarang. SPM masih panjang. Belum terlambat untuk kita berubah dan mengambil langkah yang perlu iaitu belajar. Terus belajar.

Leave a Reply

