Siapa guru berdedikasi?

January 16, 2007 at 4:24 pm (Uncategorized)


Guru tidak berdedikasi? Itulah perkataan yang saya terima sebaik sahaja saya masuk ke dalam kelas tadi. Sebenarnya saya terdengar perbualan dua pelajar saya yang kebetulan duduk di hadapan saya. Mereka sedang berbual mengenai seorang guru yang kebetulan saya kenali. Saya merenung wajah pelajar itu lama-lama dan setelah menyedari diri mereka sedang diteliti, mereka secara serentak menyoal sebab saya memandang mereka sebegitu.
Lantas, saya jelaskan kepada mereka bahawa saya berpendapat semua guru berdedikasi terhadap tugas mereka. Oklah, mungkin ada seorang dua yang begitu tetapi untuk memperkatakan sesuatu perkara tentang guru anda terutama perkara yang tidak baik, saya rasa bukanlah satu perkara yang baik. Malah, memperkatakan keburukan seorang guru ketika seorang guru lain berada di dalam kelas itu, memang sah satu kerja yang tidak bersopan. Habis cerita.
Saya tidak mahu mempertahankan mana-mana guru tetapi saya mahu pelajar semua meneliti beberapa perkara dahulu sebelum membuat tuduhan sebegitu. Pertama, adakah anda menilai guru itu berdasarkan satu insiden sahaja. Maksud saya adakah anda hanya menganggap guru itu garang, malas, atau tidak berdedikasi semata-mata kerana anda melihatnya begitu sekali sahaja. Mungkin hari itu “mood” guru itu tidak baik lalu beliau seolah-olah memperlekehkan tugasnya untuk mengajar.
Kedua, adakah guru itu mempunyai tanggungjawab lain seperti mungkin guru itu guru kelas, guru sukan, guru muzik atau guru disiplin selain bertugas mengajar subjek tertentu di dalam kelas anda. Agaknya beliau baru sahaja menyelesaikan satu masalah disiplin ketika masuk mengajar di kelas anda. Ada kemungkinan, bukan? Biasanya guru lebih banyak melakukan kerja-kerja tadbiran daripada mengajar.
Ketiga, adakah anda sendiri yang mengundang sikap guru terbabit? Saya pernah mengajar sebuah kelas yang semua pelajarnya mengantuk, malas, bercakap, dan bebrual-bual apabila saya masuk ke dalam kelas itu. Saya rasa semangat guru yang meluap-luap untuk mengajar terus padam seperti api kebakaran yang disimbah air. Lenyap sekelip mata.
Namun seperti yang saya katakan saya bukannya mahu mempertahankan diri saya atau mana-mana guru. Cuma saya mengharapkan sedikit pemahaman dan simpati pelajar terhadap tugas kami sebagai guru. Sebenarnya bukan mudah hendak mengajar generasi muda sekarang. Pelajar zaman era globalisasi ini menuntut banyak perkara tetapi tidak sanggup untuk memberikan sesuatu sebagai balasa. Guru pula memang tidak mempunyai sebarang alasan untuk tidak mengajar bersungguh-sungguh walau apapun alasan yang diberikan.
Pelajar bising, pelajar malas, pelajar berbual dan bermain telefon bimbit bukanlah penyebab untuk menjadikan tugas guru semata-mata sebagai pelengkap kehidupan harian pelajar. Guru harus lebih usaha. Guru perlu suntikan semangat yang jitu kerana pendidikan zaman ini menuntut sesuatu yang unik berbanding tahun-tahun lampau.

Leave a Reply

