Antara Hang Tuah dan Hang Jebat

January 28, 2007 at 3:24 pm (Uncategorized)

Kali saya ingin bercerita tentang komsas iaitu Pertarungan Hang Tuah dengan Hang Jebat. Saya memang meminati kedua-dua pahlawan Melayu ini. Pada saya kedua-duanya mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Cuma saya rasa sedih kerana salah seorang terpaksa mengorbankan dirinya demi sahabat dan negara tercinta.
Baiklah dalam komsas ini pelajar perlu mengetahui beberapa perkara utama. Pertama, anda harus mengetahui siapakah watak yang boleh dianggap sebagai hero? Jawapan anda boleh jebat atau Tuah. Cuma anda kena nyatakan sebab anda memilih watak tersebut sebagai lebih hero daripada watak yang satu lagi.
Kalau saya sudah pasti saya memilih Jebat kerana saya lebih suka sesuatu yang berbeda daripada kebiasaan. Pada saya Jebat dianggap hero kerana mempunyai pemikiran tersendiri iaitu tidak mudah dipengaruhi oleh mana-mana pihak terutama sekali pihak sultan. Malah, Jebat juga saya anggap hero kerana sanggup berkorban demi sahabatnya. Saya yakin dalam era globalisasi ini sukar untuk menemukan sahabat yang sebegitu setia dan sanggup mengorbankan jiwanya. Tambahan pula, saya rasa Jebat memang layak menjadi hero dalam komsas ini kerana beliau memang berjaya membunuh bukan satu tetapi beratus-ratus nyawa.
Saya yakin ada pelajar saya yang akan menempelak pandangan saya ini dengan alasan Jebat membunuh banyak nyawa yang tidak berdosa. Baiklah saya setuju. Malah, ada yang beranggapan Jebat sepatutnya membunuh sultan bukannya rakyat yang tidak berdosa. Saya juga setuju. Ada juga pelajar yang akan menerangkan kejahatan Jebat kerana bermukah dengan dayang. Saya juga setuju.
Dalam komsas ini turut dipamerkan beberapa rangkai kata yang saya rasa pasti penting untuk peperiksaan SPM tahun ini. Rosak bawang kerana jambaknya merupakan rangkai kata yang sangat penting kerana merujuk nasib rakyat yang menderita jika sultan yang memerintah tidak adil atau berlaku zalim. Komsas ini juga cuba menjelaskan kepentingan rakyat jelata bangun memberontak menentang kezaliman pemerintah yang berlaku zalim terutama sultan yang sanggup menjatuhkan hukuman bunuh terhadap Tuah tanpa usul periksa.
Saya juga berpendapat pelajar harus memahami sebab Jebat menyerahkan anaknya kepada Tuah. Pada saya mudah sahaja jawapan iaitu Jebat mahu memastikan nasib anaknya terus terbela selepas ketiadaannya di dunia ini. Saya juga berpendapat kemuliaan Tuah di sisi masyarakat menyebabkan tiada seorang pun yang sanggup menjatuhkan amruah anak Jebat di khalayak ramai. Jadi, dalam aspek ini Jebat memang bijak dan Tuah memang seorang sahabat jua.
Jadi, pada pandangan anda, Jebat atau Tuah pahlawan sejati negara?

Leave a Reply

