Pen + Ular + An ?

February 8, 2007 at 1:03 pm (Uncategorized)

Minggu lalu ketika di dalam LRT, dua orang pelajar saya berbuat lawak dengan saya. Lawaknya begitu menarik sehingga saya masih ingat ke hari ini. Malah saya sering bercerita kepada pelajar-pelajar yang lain. Mungkin ini antara sebab saya suka mengajar pelajar.

Kata mereka ada pertanyaan yang ingin mereka tanya. Saya bingkas menjawabnya dengan anggukan kepala tanda setuju. Kata mereka, apakah maksud pen campur ular campur an. Sebaik sahaja mendengar pertanyaan itu, minda saya segera melayang. Dalam hati saya bergolak dengan pelbagai jawapan. Pada saya, mereka bertanyakan soalan teka-teki. Saya memang lemah dalam permainan ini. Mereka berdua hanya ketawa mungkin gembira kerana melihat aksi saya yang keliru sedangkan di dalam kelas saya asyik mengaku mahir dalam bahasa.

Setelah beberapa minit, saya menyerah kalah. Mereka ketawa terbahak-bahak. Agaknya misi mereka sudah berjaya. Mereka sudah berjaya mengalahkan Cikgu Azman yang mengaku dirinya maha mengetahui dalam aspek bahasa. Saya masih terpinga-pinga macam baru lepas menyelesaikan soalan Matematik Tambahan.

Rupa-rupanya soalan mereka bukannya teka-teki. Soalan mereka sebenarnya berbunyi PENULARAN iaitu bermaksud merebak atau berleluasa. Mereka sengaja menggunakan konsep campur untuk mengelirukan saya. Ya, saya mengaku itu satu lawak yang akan terus saya ingat dalam sanubari ini. Lawak yang membuka hati ini kepada kebijaksanaan pelajar saya menggunakan konsep ceria untuk memahami sesuatu aspek bahasa itu. Satu teknik yang baik dan meyakinkan.

Saya harap lebih banyak soalan sebegitu diberikan oleh pelajar supaya kelas kita lebih ceria dan menarik. Belajar akan menjadi lebih mudah.

Leave a Reply

