Resah ketika cuti sekolah?

February 16, 2007 at 1:44 pm (Uncategorized)

Esok cuti sekolah bermula. Maknanya saya tidak akan bertemu dengan pelajar-pelajar saya untuk sekian lama. Mungkin ada pelajar yang akan ketawa apabila mendengar saya berasa sedih apabila membaca bahagian ini. Biar betul cikgu azman akan terasa kehilangan pelajar apabila sekolah bercuti. Nampaknya sangkaan mereka terhadap saya salah kerana saya memang rasa sedih.

Kenapa saya sedih? Sudah pasti kerana tidak mendengar suara dan gelagat pelajar-pelajar yang menarik. Ya. Saya mengaku saya terhibur melihat telatah pelajar yang memang menciutkan hati terutama apabila melihat mereka ketawa, senyum, dan memerah otak cuba memahami konsep bahasa yang cuba saya terangkan kepada mereka. Menarik apabila melihat reaksi mereka setiap kali saya memperkatakan perkara yang “luar biasa’. Kerana cuti, semua itu tidak akan kedengaran lagi.

Salah satu telatah yang masih saya ingat sampai bila-bila ialah apabila anda pelajar terutama pelajar tingkatan 1 yang menyangka saya bukan orang Melayu. Entah atas sebab apa mereka beranggapan demikian, tidaklah saya ketahui. Mata saya memang besar. Muka saya pun besar. Kulit saya tidaklah putih. Jadi, apabila mereka bertanya emak dan ayah saya pantas saya menjawab emak saya orang Jepun dan ayah saya Korea. Mereka hanya mengangguk tanda takjub.

Minggu seterusnya, mereka bertanya lagi. Kalau ayah saya Korea dan emak saya Jepun, bagaimanakah saya boleh tinggal di sini? Jadi, saya jawab datuk saya orang Malaysia. Mereka mengangguk lagi. Saya tersenyum. Mereka turut tersenyum. Di dalam kepala mereka sudah ada pertanyaan tambahan. Wajah mereka sangat “cute”. Cuba anda semua bayangkan pelajar tingkatan satu.

Pernah sekali saya menjadi wakil pelajar lelaki untuk memberikan hadiah hari jadi kepada pelajar wanita yang diminatinya. Saya betul-betul terkejut apabila diminta berbuat demikian. Jawab pelajar lelaki itu, dia agak segan dan tidak pasti pelajar wanita itu akan menerima atau tidaknya. Jadi, dia meminta bantuan saya. Bayangkan di dalam kelas, saya memanggil pelajar wanita itu dan membaca kad pelajar lelaki itu. Nasib baik, pelajar lain memahaminya. Kalau tidak mesti kecoh jadinya. Agaknya bagaimana hubungan mereka berdua? Harap baik.

Pernah sekali, pelajar-pelajar saya menyanyikan lagu hari jadi untuk saya di dalam kelas. Ada guru lain yang mengingatkan mereka lalu mereka nyanyi beramai-ramai yang menyentuh jiwa saya. Rasa hati nak menangis tetapi saya tahan sebab kalau saya menangis di dalam kelas, tentu seluruh Malaysia tahu sebab SMS pelajar. Nasib baik tiada kek sebab saya memang suka makan kek. Terlalu suka.

Pernah sekali saya melihat kemalangan yang melibatkan pelajar saya. Biasalah pelajar lelaki suka menunggang motosikal. Mereka menunggang bak gila. Nasib baik hanya bergesel sahaja dengan kereta. Hanya kakinya sahaja yang terasa sakit. Motosikal hanya kemek dan calar sedikit. Saya duduk bersama-samanya seketika. Dia memandang saya dan saya memandang dia. Mungkin dia masih terkejut dan saya sendiri tidak tahu nak buat apa-apa ketika itu. Pemandu kereta terbabit hanya menggelengkan kepalanya.

Agaknya semua itu menjadi sebab saya mengajar. Agaknya itu sebab saya mengajar lebih sedekad ini. Agaknya itu sebab saya akan merindui pelajar saya cuti ini. Agaknya itu sebab saya dipanggil Cikgu. Selamat Tahun Baru Cina kepada pelajar Tionghua. Moga rezeki anda semua baik belaka.

Saya menunggu kelas bermula semula.

Leave a Reply

