Kenapa sepi tanpa berita

April 3, 2007 at 1:00 pm (Uncategorized)

Sepanjang bulan Mac, saya menyepi tanpa menyumbang apa-apa di dalam blog ini. Ramai pelajar bertanyakan hal ini kepada saya. Banyak kali saya hanya berdiam diri sahaja. Mungkin kerana saya mempunyai alasan sendiri. Ya, kali ini saya ceritakan alasan saya itu.

Alasan saya mudah sahaja. Saya berasa sedih kerana bulan itu pelajar-pelajar saya menerima keputusan peperiksaan SPM. Kebiasaannya, pelajar yang berjaya akan bertemu atau menelefon saya tetapi pelajar yang gagal yang saya risaukan. Bimbang mereka bersendirian menerima kegagalan mereka. Kecewa sebab saya gagal sempurnakan hasrat mereka. Risau apabila saya memikirkan masa depan mereka.

Jadi, selama sebulan itu, saya menyepi dan berdiam diri. Kadangkala, saya berharap ada pelajar yang gagal itu akan menelefon atau menghantar emel kepada saya. Harapan menunggu itu ada jua balasan tetapi tidak ramai. Ada yang menerima kegagalan mereka dengan baik. Ada juga yang terpaksa saya bimbing. Ada yang terus bersedih sehingga ke hari ini. Siapa kata kerja guru mudah? Orang itu sepatutnya pergi bertemu pelajar-pelajar saya yang gagal itu dan ibu bapa mereka.

Sebenarnya semua orang ingin kejayaan dalam SPM tetapi kegagalan bukan bermakna seseorang itu gagal. Sikap masyarakat yang terlalu menekankan aspek kejayaan peperiksaan turut menyebabkan pelajar zaman ini tertekan. Bayangkan perasaan anda membaca kejayaan pelajar mendapat berbelas-belas A tetapi anda hanya mendapat satu atau dua A sahaja.

Kegagalan seharusnya dilihat sebagai satu halangan sementara. Analisa kegagalan itu dan mengambil jalan untuk mengatasinya. Ada banyak jalan menuju ke arah kejayaan. Peperiksaan bukan satu-satunya jalan itu. Mungkin kita harus memberi ruang kepada pelajar-pelajar yang gagal ini masa dan kebebasan untuk menentukan hala tuju mereka.

Nasihat saya, mudah. Cari saya, emel saya , telefon saya dan berbual dengan saya. Tugas guru bukan setakat di bilik darjah tetapi lebih daripada itu.

Moga anda berjaya

Leave a Reply

