Analisis soalan Prosa Klasik SPM 2007? Cuba teka…

June 7, 2007 at 11:58 am (Uncategorized)

Ada ramai pelajar yang bertanya kepada saya mengenai soalan-soalan Prosa Klasik yang pernah keluar dalam SPM kerana tadi saya mengajar Drama dan Prosa Klasik. Nampaknya masih ada yang tidak membuat analisis mengenai soalan-soalan penting.

Dalam SPM, Prosa Klasik merupakan soalan yang pasti keluar. Apabila saya merenung soalan-soalan yang sudah keluar, saya dapati Sikap Terburu-buru Akan Membawa Padah telah keluar 3 kali dalam kertas SPM November dan Kertas Julai. Memang menarik. Sila rujuk blog saya untuk penerangan bahagian prosa ini.

Begitu juga dengan Cerita Bayan kerana cerita ini sudah 2 kali keluar dalam SPM. Cerita Kezaliman Membawa Padah dan Kepahlawanan Tun Beraim Bapa turut telah keluar beberapa kali. Mungkin pertanyaan anda semua ialah soalan yang bakal keluar?

Saya rasa Peminangan Puteri Gunung Ledang dan Sabor memang penting kerana kedua-dua soalan ini belum pernah keluar. Mungkin anda semua kena beri perhatian lebih terhadap bahagian prosa ini. Cuba rujuk blog saya juga untuk peminangan dan tunggu cerita Sabor di dalam blog saya. Ok.

Terus belajar dan layari blog ini

Analisis Soalan-soalan SPM

Cerita Bayan Tiada Menurut Kata Ibu Bapanya
2001 dan 2005

PEMINANGAN PUTERI GUNUNG LEDANG

Pertarungan Tuah dengan Jebat
2002 JULAI

Sikap Terburu-buru Akan Membawa Padah
2004
2003 dan 2006 JULAI

SABOR

Kezaliman Membawa Padah
2002
2005 JULAI

Asal Usul Raja Kecil
2003

Kepahlawanan Tun Beraim Bapa
2006
2004 JULAI

Leave a Reply

