Karangan memerlukan latihan demi latihan

June 14, 2007 at 1:09 pm (Uncategorized)

Tadi selepas selesai kelas, saya sempat minum bersama dua pelajar saya. Nampaknya mereka mempunyai masalah. Atau mereka tidak mempunyai masalah? Ketika duduk menghadap kedua-dua pelajar itu, mereka menghulurkan keputusan kertas BM mereka. Setelah menelitinya, saya rasa tiada masalah yang timbul. Namun, saya akui mereka sepatutnya memperoleh markah yang lebih baik tetapi untuk mendapat markah melebihi 70 dalam BM merupakan satu pencapaian yang baik.

Cuma dalam usaha meneliti kelemahan dan meningkatkan kemampuan seseorang untuk mencapai kejayaan, kita haruslah mempunyai keinginan untuk mengkaji kelemahan yang ada. Ambil contoh BM, kaji kelemahan sebenar anda. Adakah anda lemah dalam karangan? Atau mungkin jawapan tatabahasa anda perlu ditingkatkan? Dalam kes tadi, saya rasa pelajar itu mempunyai tahap pemahaman yang tinggi dalam BM. Cuma mereka harus membuat lebih banyak latihan.

Sudah bosan nak membuat latihan kan. Senang sahaja, ambil satu soalan seperti tajuk karangan dan pilih tempat yang selesa. Sudah pasti masa yang sesuai. Tetapkan masa yang anda suka dan tulis dengan bersungguh-sungguh. Kemudian bandingkan karangan itu dengan meminta nasihat guru anda atau sahabat yang dipercayai kritikannya. Satu demi satu latihan yang anda buat akan menjadikan diri anda lebih baik dalam menulis. Ingat karangan bukan hafal isi tetapi karangan ialah kebolehan seseorang untuk menulis. Kalau tiada latihan menulis, karangan yang baik sukar dicapai.

Saya suka menulis. Malah, saya mengakui menulis kemahiran saya. Biasanya saya suka menulis bersendirian. Oklah ada TV dan radio berkumandang tetapi sudah pasti bersendirian kerana idea mudah datang kepada saya begitu caranya. Anda boleh gunakan radio atau tv untuk merangsang minat menulis anda. Belia telefon bimbit mahal-mahal elok ada mp3 atau radio.

Jadi, bila anda hendak mula menulis? Selepas habis CSI?…ha,ha,ha

Leave a Reply

