Selesema burung…

July 1, 2007 at 2:14 pm (Uncategorized)

Tadi ketika saya sedang mengajar ada pelajar bertanyakan saya mengenai karangan penyakit berjangkit. Lalu saya bertanya kepadanya pula, soalan yang dia rasa bakal keluar. Katanya mengenai selesema burung. Saya menyoalnya lagi kerana ingin mengetahui sebab dia berpendapat sedemikian. Menurutnya dia sering menerima komen begitu daripada kawan-kawannya. Jadi, kali ini saya berikan contoh isi.Mungkin beberapa minggu lagi saya akan berikan contoh karangan yang lengkap untuk pelajar semua.

Isi Contoh:
Menjaga kebersihan peribadi dan kawasan sekitar dengan lebih teliti
Menjalankan pemeriksaan yang kerap atau awal apabila mempunyai simptom penyakit
Memahami dengan jelas penyakit itu seperti cara penularan dan pengawalan
Menuruti arahan pihak berkuasa apabila berlaku wabak seperti memusnahkan haiwan ternakan

Leave a Reply

