Gagal itu bagus?

July 26, 2007 at 11:57 am (Uncategorized)


Manusia tidak banyak belajar daripada kejayaan tetapi mereka banyak menerima pengajaran daripada kegagalan.
Peribahasa Cina

Tadi saya bertemu dengan seorang pelajar saya. Dia meluahkan rasa tidak yakinnya dengan keupayaannya untuk menjawab peperiksaan percubaan SPM yang tidak lama lagi itu. Saya berbual-bual dengannya ketika ibunya memandu kereta pacuan empat roda itu. Ya, saya menumpang kereta ibu pelajar saya kerana hari ini hujan begitu lebat. Ketika melambai tangan tanda terima kasih minda saya terus melayang memikirkan bahawa kegagalan boleh membawa kebaikan. Terkejut?

Ada satu kata-kata hikmah yang mengatakan bahawa “adalah mustahil untuk mencapai kejayaan tanpa mengalami kekalahan atau kekecewaan atau kegagalan”. Kalau anda berjaya dan tidak mengalami kesusahan maknanya ada orang lain yang menerima kesusahan itu untuk pihak anda. Begitu juga jika anda mengalami kesusahan tanpa mencapai kejayaan, mungkin juga ada seseorang yang Berjaya selepas anda itu. Terlalu dalam maksudnya sehingga sukar untuk memahaminya? Ringkasnya, tiada kejayaan tanpa kesukaran.

Pada saya kejayaan di dunia ini boleh diumpamakan seperti menerima ijazah universiti. Kejayaan itu hanya boleh dicapai kalau diikuti dengan beberapa tindakan untuk tempoh masa tertentu. Sukar untuk mencapai kejayaan yang begitu mudah. Kejayaan memerlukan individu yang mahu berusaha dan berusaha selepas mengalami kegagalan. Mereka yang enggan mengaku kalah. Mereka yang mempunyai kekuatan dalaman untuk berjaya. Mereka yang beranggapan bahawa jika mereka berusaha sedikit sahaja lagi mereka akan beroleh kejayaan itu.

Jadi, ketabahan merupakan inti pati utama kejayaan seseorang itu. Orang yang ingin kejayaan pada saya ialah orang yang suka bermimpi tetapi menganggap mimpi itu tidak cukup buat mereka. Mimpi itu mampu mereka jadikan satu reality. Maka, hari demi hari, jam demi jam, mereka ini berusaha gigih untuk merangkul mimpi mereka itu sehinggalah mereka dapat melihatnya dengan mata dan menyentuhnya dengan tangan mereka.

Terus belajar pelajarku.

Leave a Reply

