Saya Suka Gunting Rambut?

December 10, 2007 at 3:15 pm (Uncategorized)

Anda suka gunting rambut? Saya suka. Malah hampir setiap dua minggu saya akan pergi ke kedai gunting rambut kegemaran saya. Kalau rambut saya terlalu panjang saya akan gelisah. Ketika tidur saya tidak suka helaian rambut saya terkena kuping telinga. Jadi, Tukang Gunting memang sajak yang dekat pada hati saya. Terlalu suka.

Rangkap pertama sajak ini menceritakan tempat Tukang Gunting menjalankan kerjanya. Pokok Semarak Api yang menjadi tumpuan orang ramai menjadi pilihan Tukang Gunting. Sememangnya kawasan yang strategik penting dalam setiap perniagaan. Tukang Gunting juga mampu berfikir seperti seorang ahli perniagaan.

Rangkap kedua lebih ke arah menjelaskan peralatan yang dimiliki oleh Tukang Gunting. Berbekalkan sebilah gunting, cermin yang rosak, sikat yang rosak dan bangku, Tukang Gunting mencari nafkah untuk keluarganya. Semua peralatan yang usang, rosak dan sedikit ini membuktikan betapa pendapatan Tukang Gunting agak kecil.

Manakala dalam rangkap ketiga, penyajak cuba membandingkan Tukang Gunting dengan Pokok Semarak Api daripada aspek semangatnya. Bunga Pokok Semarak Api yang gugur bertaburan itu disamakan dengan kekuatan semangat Tukang Gunting dalam melakukan tugasnya.

Rangkap Keempat menceritakan keadaan Tukang Gunting ketika menunggu kedatangan pelanggannya. Tukang Gunting dianggap merenung masa muda dan merancang masa depannya. Mungkin penyajak cuba menggambarkan Tukang Gunting seorang insan yang mempunyai perasaan dan cita-cita seperti insan lain.

Saya suka dengan rangkap terakhir sajak ini kerana rangkap ini membuktikan betapa Tukang Gunting mengutamakan keluarganya terutama 4 anaknya itu. Tukang Gunting berjanji akan terus bekerja bukan untuk dirinya tetapi untuk keluarganya. Tukang Gunting jenis yang sanggup berkorban.

Sajak ini memang mudah difahami oleh pelajar. Cuma pelajar harus faham bahawa soalan tentang cara-cara meningkatkan pendapatan Tukang Gunting sering ditanya. Soalan mengenai tanda-tanda kemiskinan Tukang Gunting turut menjadi soalan lazim. Begitu juga dengan tempat Tukang Gunting bekerja dan perkara yang dilakukannya ketika menunggu pelanggan.

Manakala rangkai kata di lumpur sungai manusia menjelaskan kawasan itu tumpuan masyarakat. Begitu juga rangkai kata ia tambatkan perahu hidup yang merujuk pekerjaannya dan tempat bekerjanya.

Bila anda nak gunting rambut?

Teruskan belajar pelajar-pelajarku.

Leave a Reply

