Keputusan STPM dan SPM…hadapi dengan kematangan

March 13, 2009 at 12:18 pm (Uncategorized)


Hai pelajar semua,

Mungkin ketika saya menulis ini ada pelajar saya yang sedang menangis kerana mungkin keputusannya tidak mengikut ramalan atau kehendak mereka. Jutaan maaf saya berikan jika keadaan itu berlaku namun sebagai guru dan orang yang lebih tua nasihat saya ialah anda semua harus melihat keputusan SPM atau STPM ini daripada sudut yang lebih besar. Buat pelajar yang berjaya sekalung tahniah saya hulurkan.

Ya, memang cakap mudah tetapi mengalaminya susah. Saya faham dan sudah sedia menerima pandangan sebegini setiap kali nasihat saya diberikan kepada pelajar. Cuma sama ada pelajar mahu sedar atau tidak keputusan sudah diketahui dan sebagai manusia yang sedang memasuki alam dewasa, saya yakin pelajar harus melihat keputusan itu dengan penuh kematangan. Hidup bukan setakat keputusan SPM atau STPM sahaja.

Sebarang keputusan yang diterima harus dibincangkan dengan ibu bapa dan keluarga atau mungkin guru-guru yang pelajar semua kenali. Perbincangan inilah yang bakal menentukan masa depan pelajar semua kerana menerusi diskusi seperti inilah pelajar akan memahami keperluan yang harus dilakukan untuk masa depan yang gemilang. Pendapat demi pendapat yang diberikan sudah pasti ada baik dan buruknya tetapi pelajar berhak mengetahui semua ini sebelum membuat keputusan terbaik bagi diri mereka.

Perbincangan bersemuka begini memudahkan pelajar untuk membuat pilihan terutama untuk meneruskan pelajaran di mana, kursus apa dan bagaimana cara untuk mendapatkan peruntukan kewangan. Luahan emosi yang jujur membolehkan ibu bapa memahami pelajar dan menunjuk jalan yang tepat arah yang bakal diambil oleh pelajar daripada memarahi pelajar kerana gagal memperoleh keputusan A yang lebih banyak.

Hendak meneruskan pelajaran atau memasuki alam kerja merupakan antara dilema yang bakal di hadapi oleh pelajar nanti. Semua ini memberikan kematangan kepada pelajar baru kehidupan mereka baru sahaja bermula dan permulaan yang baik harus dilakukan dengan ketara. Sekali lagi saya akui bukan mudah untuk membuat keputusan ketika ini tetapi inilah peluang untuk pelajar buktikan bahawa anda semua sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai manusia yang dewasa.

Jumpa ibu bapa dan bincang dengan mereka. Temui guru-guru anda dan luahkan harapan anda. Berbual dengan kawan-kawan untuk memahami diri anda. Keputusan SPM bukan setakat menangis atau gembira sahaja tetapi keputusan SPM merupakan langkah awal pelajar untuk berjaya dalam hidup.

Dan saya yakin dengan anda semua.

Leave a Reply

