E-Buku Perkataan Boombastik Karangan 2009

July 25, 2009 at 5:25 am (Uncategorized)


ULASAN E-BUKU SENARAI PERKATAAN BOOMBASTIK KARANGAN 2009

Kali pertama saya ternampak iklan ini di dalam blog ini, saya tertanya-tanya sejauh mana berkesannya e-buku ini. Namun setelah saya mencubanya maksud saya memilikinya barulah saya sedar e-buku karya cikgu azman banyak membantu saya terutama e-buku ini yakni E-Buku Seranai Perkataan Boombastik Karangan 2009.

Sebaik sahaja membaca e-buku ini, hasil karangan saya mula disedari oleh guru sekolah saya terutama kemahiran saya menggunakan bahasa yang canggih dalam menyampaikan setiap isi karangan saya itu. Bagaimana saya menguasai perkataan ini semua? Mudah sahaja. Saya membaca e-buku ini.

Setiap halaman e-buku ini memaparkan perkataan canggih yang boleh digunakan dalam karangan. Penulis yakni cikgu azman telah memberikan makna setiap perkataan canggih itu kemudian memberikan contoh ayat yang membolehkan pelajar lebih memahami cara penggunaan perkataan itu. Jadi, pelajar boleh mengaitkan penggunaan perkataan canggih itu dengan mudah. Saya difahamkan oleh guru di sekolah saya bahawa markah karangan boleh menjadi lebih baik jika pengguna tahu menggunakan kosa kata yang memaparkan kematangan mereka. Jadi, saya yakin kemahiran menguasai perkataan boombastik ini membolehkan penulisan saya nampak lebih matang sedikit.

Contoh perkataan canggih yang ada dalam e-buku ini ialah:

MEMANIFESTASIKAN FIKIRAN
Maksudnya : menggunakan atau melahirkan idea dengan sebaik mungkin.

Kejayaan penulis ditentukan menerusi keupayaannya memanifestasikan fikirannya ke dalam jalan cerita novel.

Menukilkan Kata-Kata
Maksudnya: Menulis atau bercakap sesuatu

Saya menukilkan kata-kata semangat di atas kertas itu untuk memberi semangat kepada adik yang bakal menghadapi peperiksaan.

MEMBERIKAN IMPAK
Maksudnya: Mengakibatkan atau menyebabkan sesuatu

Peristiwa kemalangan itu memberikan impak yang besar dalam kehidupan pemuda tersebut.

RENTETAN SENARIO ITU
Maksudnya: Selepas fenomena itu

Rentetan senario itu, kerajaan telah memperkenalkan pelbagai peraturan di kawasan sekolah.

Saya yakin rakan-rakan semua sudah faham maksud saya tentang keberkesanan e-buku ini.

Mohammad Syahid Shah

1 Comment

  1. Paradox Student said,

    bRApa harGa buku ini….Banyak bagu…

Leave a Reply

