Biru laut atau Laut biru

May 15, 2006 at 5:05 am (Uncategorized)


Salah satu bahagian yang saya gemar ialah bahagian yang menerangkan kosa kata. Saya gemar akan bahagian ini kerana kosa kata mencerminkan kemampuan seseorang memahami sesuatu perkataan. Bayangkan dalam dunia ini ada banyak kosa kata yang menarik. Kalau pengkaji tumbuh-tumbuhan teruja dengan penemuan pokok baru, saya pula teruja apabila menemui kosa kata yang menarik.

Kemahiran untuk menguasai kota kata ini memang bermula daripada pembacaan. Akibat aktiviti membacalah seseorang dapat menambah penguasaan kosa kata mereka. Bagaimanakah perkara ini berlaku? Mudah sahaja. Apabila seseorang membaca buku atau apa-apa bahan sudah pasti dia akan menemukan kosa kata yang baru. Saya sendiri sering mengalami keadaan begitu. Kerajinan seseorang membelek muka surat kamus untuk mencari makna kosa kata itulah yang menambahkan kemahiran seseorang.

Setiap hari pelajar perlu mempunyai sekurang-kurangnya lebih 5 kosa kata baru yang mereka temui. Penggunaan kosa kata amat penting dalam penulisan karangan kerana inilah yang membezakan pelajar yang mahir dan sederhana. Kosa kata yang dipilih membuktikan kemampun minda pelajar melihat sesuatu fenomena itu dengan lebih baik atau daripada sudut yang berbeza.

Namun, banyak pelajar saya yang enggan menggunakan kamus. Malah, tidak keterlaluan kalau saya katakan masih banyak yang tidak memiliki KAMUS DEWAN. Alasan yang jelas kamus itu terlalu berat, mahal, dan sebagainya. Mungkin mereka malas mencari. Mungkin juga mereka mempunyai guru untuk melakukn tugas itu.

Jadi, balik kepada tajuk blog ini mana yang betul LAUT BIRU atau BIRU LAUT? Jawapannya , kedua-dua betul iaitu bergantung pada ayat yang digunakan. Laut biru merujuk lautan manakala biru laut menerangkan warna. Cara untuk mengenalinya, mudah sahaja iaitu lihat perkataan pertamanya. Laut biru mempunyai perkataan pertama LAUT, jadi ini merujuk lautan. Kosa kata biru laut mempunyai perkataan pertama biru, jadi ini merujuk warna biru.

Bagaimana dengan telur putih dengan putih telur, goreng nasi dengan nasi goreng, susu lembu dengan lembu susu, atau laut dalam dengan dalam laut? Cuba pelajar-pelajar teka. Keliru?

Leave a comment